Les mer

Dette må du tenke på før du velger en logistikkpartner

Ser du at varelageret vokser, kundemassen øker, og behovet for å ta det nødvendige neste steget stadig melder seg? Da er det klokt å inngå et samarbeid med en trygg og fleksibel logistikkpartner. Nedenfor har vi samlet noen punkter du bør tenke på før du inngår et samarbeid med en 3PL-partner som Direct House.
Dato
Dec 7, 2023
Lesetid
3 min

Flytte til et større lager

Den første grunnen til at du kanskje vurderer å samarbeide med en logistikkpartner er fordi du har for lite plass selv. Jo flere kunder du har, jo flere varer må du ha tilgjengelig i sortimentet ditt til enhver tid. Still deg selv følgende spørsmål før du flytter lagerbeholdningen din:

Hvorfor vil du flytte lageret?

Det kan være kostnadsbesparelser, bedre tilgjengelighet eller andre grunner. Kanskje det er tilgang på et bedre logistikksystem eller varelagerstyring? Eller kanskje du rett og slett ikke har plass der du er nå?

Hvor skal lageret ditt flyttes til?

Dette kan avhenge av geografisk tilgjengelighet og kostnader. Husk at en profesjonell logistikkpartner kan håndtere alt av varemottak, lagerplass, logistikk og utsendelse av varer. Et sentralt varelager har også muligheten til å ekspedere varene dine raskt og effektivt, og også håndtere eventuelle returer. Og en logistikkpartner med strategisk plasserte varelagre både innen- og utenlands kan hjelpe butikken din ut i et internasjonalt marked.

Hvor mye plass trenger du?

Beregn hvor mye lagringsplass du trenger for varene dine. Husk å ta hensyn til både nåværende og fremtidig vekst. Da er det viktig å velge en fleksibel logistikkpartner til å håndtere varene dine.

Opprette en nettbutikk

Om du ikke allerede har en nettbutikk, eller en form for digital bestillings- og betalingsløsning, er det på høy tid å implementere dette i salgsstrategien. I dagens marked er det både kostnads- og tidseffektivt å sette opp en nettbutikkløsning. Og om du allerede har en, er det kanskje på tide å se på hvordan den best kan optimaliseres for dagens – og morgendagens – marked.

Hvilken plattform vil du bruke?

I dag er det mange svært gode alternativer for nettbutikkløsninger. Shopify, WooCommerce, Magento og lignende er markedsledende, og kan integreres sømløst med en rekke nettløsninger og lagerstyringssystemer. Velg den som passer best for dine behov, og rådfør deg gjerne med eksperter før avgjørelsen skal tas.

Hvilke betalingsmåter vil du tilby?

Forskjellige markeder krever forskjellige betalingsløsninger. Det lønner seg alltid å inklduere flere alternativer slik at du gjør det enkelt og fleksibelt for dine kunder å handle av deg. Mens Nets tilbyr Visa og Mastercard, kan det også være lurt å inkludere for eksempel Vipps og Klarna. Det viktigste er å sørge for at kundene dine kan betale enkelt og trygt.

Koble nettbutikk til logistikksystemer?

Dette er viktig for å automatisere en rekke essensielle prosesser, som ordrebehandling og forsendelse. Et godt lagerstyringssystem kan integreres med de aller fleste nettbutikkløsninger. Gjennom et lagerstyringssystem, som for eksempel Ongoing Warehouse, har du alltid sanntidsoversikt over lagerbeholdning, status på ordre og oversikt over distribusjon.

Samarbeid med et logistikkselskap

Til slutt er det viktig å ta en siste avsjekk før samarbeidet inngås. Hvilke forventninger har du til en logistikkpartner, hva ønsker du å få ut av samarbeidet, og hvilke føringer kan dere legge sammen for å nå et felles mål? Et samarbeid med en logistikkpartner er nettopp dette – et samarbeid.

Hva er dine krav til en logistikkpartner?

Ha en klar formening om hva du forventer av logistikkpartneren din. Dette kan inkludere forventet leveringstid på bestillinger, oversikt over varebeholdning, og kostnader knyttet til lagerplass og varehåndtering.

Hvilke typer varer skal de håndtere?

Avklar med logistikkpartneren hvilke produkter du ønsker at de skal håndtere, inkludert størrelse, vekt og eventuelle spesielle krav. Hvor ofte kommer det nye produkter, hva slags volum forventer du å omsette i måneden, og har du noen planer om å ekspandere i fremtiden? Hvis dette er ting du er usikker på kan en god logistikkpartner hjelpe deg med prosjekteringen.

Hvordan skal lagerstyring håndteres?

En god og profesjonell logistikkpartner har trygge og solide systemer på plass, så det skal være sømløst og enkelt å forvalte dine varer og produkter. Klargjør hvordan du ønsker at logistikkhuset skal overvåke og rapportere lagerbeholdningen din, hvordan forsendelser blir ekspedert og hvordan eventuelle returforsendelser blir håndtert.

Vi i Direct House er bransjeeksperter innenfor logistikkfaget, og spesialiserer oss på e-handel, varestyring, kampanjepakking, rådgivning og distribusjon. Vi jobber iherdig for å sikre at du tar de beste beslutningene for din virksomhet – det er derfor vi er en foretrukken partner for en rekke større og mindre aktører i hele Norge.

Snakk med oss om logistikk, så skal vi love at du får svar på de spørsmålene du har:

Geir Sture

+47 909 66 194

gs@directhouse.no

Forfatter

Geir Sture

Daglig leder
,
i Direct House AS.
Kontakt oss
Kontakt oss

Interessert i å samarbeide med oss?

NB! Har du mottatt en pakke, trenger hjelp med retur, eller har spørsmål om et abonnement du har? Trykk her i stedet.

Takk! Din henvendelse er mottatt. Vi svarer deg så snart vi kan.
Oisann! Noe gikk galt, prøv igjen senere.