– Med etableringen av logistikkhuset på Karlstad i Sverige, gjør vi det mulig for nye og eksisterende kunder å skalere sin virksomhet ut i Europa, sier daglig leder i Direct House, Geir Sture.
Et naturlig neste steg for Direct House
Fra før er Direct House etablert med to større vare- og logistikkhus i henholdsvis Arendal og Oslo. Etter flere år med sterk vekst var det helt naturlig å se på å ekspandere virksomheten, og å rette blikket mot nabolandet ble strategisk helt riktig. Med det tredje logistikkhuset på plass er veien betydelig kortere for norske merkevarer og nettbutikker ut til et enda større marked i EU.
– Direct House Karlstad består av et fullproduksjons varehus på 2300 kvm, og rommer foreløpig 10 ansatte. Med tollager i både Norge og Sverige går vareflyten smidig inn og ut av EU, og felles datasystemer sørger for full kontroll på varelagrene, forteller Sture. Varehuset har vært i full drift siden mai 2023.
Fageksperter på toll, avgifter og moms
Det mange aktører ikke tar høyde for, er blant annet varierende lover og reguleringer for moms, toll, import- og eksportavgifter og fraktkostnader. Dette sitter vi i Direct House med fageksperter på, og kan ta oss av all logistikk forbundet med varehandel utenlands.
– Våre tolleksperter har inngående kunnskap om de gjeldene lovene og reglene for import og eksport, og sørger for full kontroll i hele verdikjeden. Med gode distribusjonspriser i Norge, EU og resten av verden er veien ut på det internasjonale markedet blitt enda kortere og enklere for norske aktører, forteller Sture.
Direct House-gruppen er en totalleverandør innen tredjepartslogistikk, reklame- og kampanjeproduksjon, netthandel, kundeservice og distribusjon. Kundebasen vår består av abonnementskunder, netthandelsaktører, humanitære organisasjoner og butikkjeder. I tillegg til tre strategisk plasserte logistikkhus har vi også etablert en egen tech-avdeling i Polen som bistår netthandels- og abonnementskunder med oppsett og integrasjoner innenfor e-commerce.