Les mer

Sømløs logistikk? Unngå disse fem feilene

Her er fem vanlige grunner til at logistikkrutiner kan svikte, og hvordan en logistikkpartner som Direct House kan forhindre at disse skjer.
Dato
May 3, 2024
Lesetid
3 min

Tredjepartslogistikk skal være en sømløs prosess, der vareflyten går gjennom forsyningskjeden uten forsinkelser eller feil. Dessverre finnes det enkelte fallgruver, og logistikkfeil kan føre til forsinkede leveranser, feilsendte varer og misfornøyde kunder. En trygg og profesjonell 3PL-partner skal ha full kontroll på hele verdikjeden og sørge for at vareflyten går sømløst mellom produsent og sluttkunde.

Problemer med varetransport

Transportproblemer grunnet trafikk, dårlige værforhold eller tekniske feil med kjøretøy, kan føre til forsinkelser i verdikjeden. For å forhindre dette bør logistikkleverandører enten investere i god flåtestyringsteknologi som overvåker kjøretøyene i sanntid, eller benytte seg av trygge og sikre eksterne transportører.

Svikt i lagerstyring

Ufullstendig eller unøyaktig lagerstyring kan føre til at varer ikke er tilgjengelige for sluttkunde, eller at de blir feilplassert på lager og derfor ikke kan lokaliseres effektivt. Vi i Direct House benytter Online Warehouse: Et moderne, effektivt og skybasert lagerstyringsystem som bidrar til å forbedre nøyaktigheten og effektiviteten i lagerstyringen.

Manglende kommunikasjon

Svikt i kommunikasjonen mellom ulike ledd i forsyningskjeden kan føre til misforståelser, feilinformasjon eller uklare instruksjoner. Da er det desto viktigere å ha et tett og nært forhold med alle samarbeidspartnere og leverandører, slik at man sørger for at varekjeden flyter så sømløst som mulig.

Produksjonsproblemer eller varemangel

Problemer eller forsinkelser i produksjonsprosessen hos leverandører kan føre til at varer ikke er tilgjengelige for kundene dine. Tett samarbeid med leverandører bidrar til å minimere risikoen for produksjonsrelaterte problemer. Det er også mulig å utarbeide en sikkerhetsmargin så man unngår varemangel eller overbeholdning på lageret.

Menneskelige feil og rutinesvikt

Feil som oppstår på grunn av menneskelig svikt, for eksempel feil i ordrebehandlingen eller unøyaktig håndtering av varer, kan føre til forsinkelser eller feil i varekjeden. Kontinuerlig opplæring og implementering av prosedyrer rundt kvalitetskontroll kan bidra til å redusere risikoen for menneskelige feil. Kompetente ansatte og pålitelige maskiner sørger for minimalt med svikt i operasjon og rutiner.

Ved å være oppmerksom på disse potensielle utfordringene i logistikkprosessen og ta aktive skritt for å forhindre dem, kan logistikkleverandører sikre en mer pålitelig og effektiv prosess gjennom hele verdikjeden.

Vi i Direct House etterstreber å møte kundenes forventninger og gi konkurransefordeler i et spennende marked. Nøl ikke med å ta kontakt om du ønsker en uforpliktende prat om dine 3PL-behov.

Forfatter

Geir Sture

Daglig leder
,
i Direct House AS.
Kontakt oss
Kontakt oss

Interessert i å samarbeide med oss?

NB! Har du mottatt en pakke, trenger hjelp med retur, eller har spørsmål om et abonnement du har? Trykk her i stedet.

Takk! Din henvendelse er mottatt. Vi svarer deg så snart vi kan.
Oisann! Noe gikk galt, prøv igjen senere.