Les mer

Kan nettbutikken din selge i EU etter 2026? Grønne grep gir grønne tall

Med EUs grønne tiltak på vei, må nettbutikker tilpasse seg nye miljøregler for å sikre salg i EU etter 2026. Bærekraftige løsninger blir avgjørende for å møte både lovkrav og kundenes forventninger, og vi i Direct House tar stadig flere grønne grep i hele verdikjeden. Her er det du trenger å vite som netthandelsaktør:
Dato
Oct 17, 2024
Lesetid
4

Forstå EUs grønne tiltak

EUs grønne tiltak har som mål å gjøre Europa klimanøytralt innen 2050. For å nå dette må utslippene reduseres med 55% innen 2030. For nettbutikker betyr dette nye krav, som blant annet økodesignforordningen (ESPR) – som vil kreve at produkter blir mer reparerbare og bærekraftige – og det digitale produktpasset (DPP), som skal gi bedre kontroll på produktenes livssyklus og gi forbrukerne bedre informasjon om produktet.

Det er svært viktig å sørge for at du har kontroll på produktinformasjonen, og at du som netthandelsaktør gjør samarbeid med leverandører til en prioritet for å overholde de nye reglene.

Nye krav til emballasje

EUs direktiv om emballasje og avfall (PPWD) vil sette strenge krav til gjenbruk og bærekraftig emballasje. Det kommende forpakningsdirektivet krever at emballasjen skal være bærekraftig, resirkulerbar og samtidig minimere tomrom. Nettbutikker må tilpasse seg disse kravene for å redusere unødvendig avfall og sikre at deres emballasje er i tråd med EUs standarder.

Ta en vurdering av dine emballasjeløsninger og sørg for at du bruker resirkulerbare og bærekraftige materialer for å møte kravene og unngå unødvendige kostnader.

Bærekraftige forbrukere

Flere kunder forventer bærekraftige produkter og grønn praksis fra nettbutikker. Ifølge Nets' e-handelsrapport for 2023 sier 42% av norske kunder at bærekraft er viktig for dem når de handler på nett.

Når en stor andel av forbrukere mener at miljøansvar er viktig når de handler, betyr det at nettbutikker må vise at de tar miljøansvar på alvor. Velg en 3PL-partner som tilbyr miljøvennlige tjenester og løsninger som viser at din bedrift tar hensyn til miljøet.

Neste steg for din nettbutikk  

For å kunne selge i EU etter 2026 må du følge med på hvordan EUs grønne direktiv påvirker din bedrift. Nettbutikker bør allerede nå begynne å implementere bærekraftige valg. Dette inkluderer valg av miljøvennlige 3PL-partnere og underleverandører, og en gjennomgang av inventar og emballasje for å være forberedt på EUs nye regler.

Vi anbefaler at du går gjennom verdi- og leverandørkjeden din og oppdaterer der du ser behov. Å være proaktiv vil sikre at du kan fortsette å selge i EU fra 2026 og i fremtiden.

Å satse grønt er ikke en kostnad – det er en investering i fremtiden til din nettbutikk.

Snakk med oss i Direct House for å høre hvordan vi kan hjelpe deg med å operere i EU i dag, og i årene som kommer.

Forfatter

Geir Sture

Daglig leder
,
i Direct House AS.
Kontakt oss
Kontakt oss

Interessert i å samarbeide med oss?

NB! Har du mottatt en pakke, trenger hjelp med retur, eller har spørsmål om et abonnement du har? Trykk her i stedet.

Takk! Din henvendelse er mottatt. Vi svarer deg så snart vi kan.
Oisann! Noe gikk galt, prøv igjen senere.